Total Tayangan Halaman

Ubat yang paling Herbal Berkesan Bagi Hipotiroidisme

Ubat yang paling Herbal Berkesan Bagi Hipotiroidisme

Mungkin, anda sakit dan letih pun daripada ubat-ubatan herba yang tidak terkira banyaknya untuk hipotiroidisme kini boleh didapati di pasaran. Anda mungkin telah menyelamatkan banyak perkara daripada tidak akan untuk ubat-ubatan arus perdana, tetapi masih terpaksa membayar kos untuk ramuan herba tidak bernilai. Jika kita mengkaji secara lebih berhati-hati terhadap punca-punca hipotiroidisme mungkin akan memberi anda petua berkesan kepada apa yang khusus ubat-ubatan herba untuk mencari.

Sebab-sebab yang diketahui

Menurut kajian yang dijalankan oleh Jack DeRuiter menyiarkan terakhir 2002, 3% daripada penduduk umum di dunia mengalami hipotiroidisme. Selain daripada kekurangan iodin, faktor-faktor lain telah dikenal pasti adalah sebab-sebab utama penyakit ini. Banyak kajian klinikal mencadangkan hubungan yang erat antara penyakit ini dan terdedah kepada iodin-131, thyroiditis Hashimoto, dan beberapa penyakit kongenital, seperti ketiadaan kelenjar tiroid. Kekurangan dalam pengeluaran hormon yang dirembeskan oleh hipotalamus dan kelenjar pituitari juga menyebabkan hipotiroidisme. Kalangan ibu-ibu, 5% daripada mereka mengalami keadaan ini dalam tempoh satu tahun selepas melahirkan anak.

Gejala

Biasanya, tanda-tanda awal termasuk otot yang lemah, keletihan, keupayaan dikurangkan untuk berdiri terhadap sejuk, pelbagai peringkat kemurungan, goiter dan pucat pada kulit. Sebagai penyakit berlangsung, orang dengan hipotiroidisme juga menunjukkan ucapan perlahan dan tidak jelas, kulit bengkak kering terutamanya pada lengan dan kaki mereka, dan kitaran haid yang tidak teratur di kalangan wanita.

Cengkerang tiram

Mujurlah, terdapat beberapa ubat-ubatan herba yang dikenal pasti yang telah terbukti paling berkesan dalam merawat penyakit ini. Sekarang, setelah mengetahui sebab-sebab yang wujud hipotiroidisme, kita mesti berupaya untuk mengenal pasti berlaku secara semulajadi tumbuh-tumbuhan dan bahan-bahan lain yang boleh address terbaik keadaan ini. Dalam perubatan Cina, cengkerang tiram telah popular dianggap sebagai rawatan yang sangat kuat. Tiram moluska kerang yang kebanyakannya tinggal di laut dan perairan payau. Cengkerang kuat sebenarnya injap sangat calcified yang diketahui sebagai sumber yang kaya dengan kalsium dan iodin. Ubat-ubatan disediakan daripada cengkerang tiram yang diambil dalam bentuk pil dan kapsul yang mengandungi sangat halus cengkerang tiram serbuk.

Kajian berguna oleh Dr Kar

Satu lagi kajian 2002 yang dijalankan oleh Dr A. Kar dan rakan-rakan dan diterbitkan dalam Fokus pada Alternatif dan Terapi pelengkap disiasat penggunaan hisop air, juga dikenali sebagai Bacopa monnieri, dan kesannya dalam peraturan kepekatan hormon tiroid dalam tikus makmal lelaki. Kajian perintis menunjukkan bahawa ekstrak daun mempunyai kapasiti merangsang pengeluaran tiroid secara semulajadi oleh sekitar 41%. Hisop air adalah pokok renek saka menjalar yang biasa dijumpai di tanah lembap dan persekitaran yang sama. Dalam kajian berasingan, ekstrak daun juga berkesan meningkatkan keupayaan ingatan dan keupayaan pembelajaran motor antara mata pelajaran. Kilang itu juga kaya dengan anti-oksida.

Satu lagi tumbuhan yang memegang janji berkesan mengubati hipotiroidisme adalah Bael, juga dikenali sebagai Marmelos Aegle. Banyak lokaliti juga memanggilnya sebagai buah Bilva, Beli, batu atau kayu epal epal, antara lain. Ia biasanya terdapat dalam banyak Selatan dan negara-negara Asia Tenggara, terutamanya di selatan India, Nepal, Sri Lanka, Vietnam dan Filipina. Kajian yang sama yang dibuat oleh Dr. Kar menunjukkan bahawa ekstrak Bael dapat menyampaikan kecekapan sekitar 61% dalam meningkatkan pengeluaran tiroid dalam badan. Di beberapa bahagian tengah dan selatan India, buah-buahan segar diperah untuk menghasilkan air limau dan Sharbat, minuman yang menyegarkan terdiri daripada pulpa kering dicampur dengan asam jawa. Sumber-sumber lain adalah Wort St John, lidah buaya dan cohosh hitam.

Beberapa peringatan penting. Oleh kerana kebanyakan ubat-ubatan herba yang diambil secara lisan, ia adalah yang paling penting terutamanya untuk juga berunding dengan pakar-pakar perubatan yang berkaitan dengan tindak balas alahan dan kesan sampingan lain. Dan tidak kira berapa kuat ubat, ia perlu sentiasa ditambah pula dengan gaya hidup yang sihat dan pemakanan yang seimbang yang kaya dengan iodin. Hanya selepas itu boleh mendapatkan manfaat yang optimum daripada ubat-ubatan herba untuk hipotiroidisme.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar